Svea Annonsbyrå

NamnvarianterSvea Annonsbyrå

Platser

Ort/Land: Stockholm

BiografiAnmärkningar: [2013-02-25] Annons- och reklambyrån Svea Svea grundas av Gustav Adolf Nilsson den 9 oktober 1897 som en stiftelse i Norrköping. Dess första namn var "Annons och kommissionskontoret Svea". I början höll man mest på med annonser kopplade till bostadsförmedling och annonser av varor som såldes på kommission. Kunder och annonser var koncentrerade till det lokala behovet i Norrköping. 1905 byter Svea ägare till Johan Erhrnfrid Rydberg. Svea börjar nu tillämpa tidningarnas egna prissättning på annonser, vilket innebar att man tog 25 % provision från tidningen på de annonsörer man skaffade. Trust och kartellbildning var ett problem på den här tiden vilket hade en negativ effekt på den allmänna prisnivån. Av den anledningen var Svea en av sex initiativtagare till bildandet av Tariffcentralen 1915. Det var det första försöket att skapa en gemensam pristaxa, för att i sin tur få lite ordning på konkurrenssituationen. Vid sidan av prisreglering fick Tariffcentralen en roll som central av hela annonsmarknaden. Endast byråer anslutna till Tariffcentralen hade rätt att syssla med annonseringsuppdrag. Det dröjde dock fram till 1916 innan Tariffcentralens första gemensamma annonstaxa kom med annonspriser och rabatter för 31 dagstidningar. Med första världskriget steg inflationen vilket hade en positiv effekt på annonseringen och affärerna. Den 14 september 1923 blev Svea aktiebolag. Gösta Karlsson på KF:s reklamkontor tog 1925 kontakt med Albin Johansson och föreslog att KF skulle köpa aktier i Svea. Det resulterader i att KF gav Gösta Karlsson ett slags "lån" och uppdraget att förvärva alla aktier i Svea. Detta sker den 1 januari 1926. På detta sätt fick KF kontroll och insyn i verksamheten och man flyttade verksamheten till Stockholm. Mellan åren 1926-1930 står KF för hälften av företagets omsättning. Ett flertal försök med gemensam pristaxa ledde 1929 fram till att marknaden blev fri. Det fick till följd att annonspriserna då föll dramatiskt. Annons-marknaden var skakig med många konkurser som följd. Även Svea hade problem. Våren 1933 köpte Knut Krantz med viss tvekan upp 624 av totalt 629 aktier med ett banklån. Resterande aktier förvärvades av de anställda. Knut Krantz tvingades av ett ständigt närvarande konkurshot snabbt organisera om hela företaget. Han såg över alla omkostnader och skar i personalkostnaderna. I början var det annonser i dags- och veckopress som dominerade produktionen. Senare blev affischen viktig. Affischen hade sin glansperiod mellan 1930-1960-talet. Sveas första fast anställda konstnär och illustratör var Gunnar Orrby som sedermera blev byråns mest legendariska Art Director. Orrby producerade under några decennier mer än 400 affischer samt ett stort antal utsmyckningar av butiker och skyltfönster. Svea lanserade en typisk "kooperativ affisch" som blev banbrytande genom sitt fokus på varubetonad reklam och genom att den blev en kommunikatör av kooperativa ideér och värden. En annan innovation från Svea var att man åt KF och föreningarna utarbetade en lång rad av kampanjer för att öka omsättningen i handeln. Vid sidan av Orrby hade Svea i Harry Bernmark en mycket framstående konstnär vars 30-tals affischer ofta förmedlade modernismens rationalitet, framåt- och kampanda. Sveas konstnärliga ledare var övertygade om att konstnärligt utförda reklambilder var det som bäst sålde butikens varor. 1955 gav Svea under Knut Krantz ledning ut boken "Co-op Reklam - i sverige under ett kvarts sekel" genom KF:s bokförlag. Boken är en sammanfattning av byråns produktion av annonser, affischer, kampanjer, varumärken, utställningar mm. Knut Krantz beskriver i sitt förord hur viktig Nils Willner från Konsum Stockholm var i sin egenskap av kreativ beställare. Han var en länk mellan KF och Stockholmsföreningen. Svea blev som KFs annonsbyrå legendarisk och var under sin glansperiod på 1960-talet Sveriges största annonsbyrå med över 240 anställda. Byrån fick internationellt erkännande och vann ett flertal priser utomlands. På 1960- och 70-talet hade Svea en ganska stor enhet som producerade film och ljud. Det var filmer för internt utbildningsbehov men också reklamfilmer anpassade för externa målgrupper. 1964 påbörjas arbetet med KF:s nya symbol, (möbiusband) den nya logotypen senare i folkmun även kallad "den liggande åttan". KF ville skapa en symbol som skulle kännas igen av hela svenska folket och som skulle signalera köptrygghet. Paul Persson var den som tillsammans med David Westman tog fram den nya symbolen 1968. Projektet kom att kosta hela 12 miljoner kronor, en för tiden oerhörd summa, den största i sitt slag. 1968 övertar KF Annonsbyrån Svea som juridiskt blir ett dotterbolag. Hösten 1969 genomför KF och LO gemensamt kampanjen "Prisbromsaren" i ett försök att dämpa en skenande prisutveckling på matvaror. "Prisbromsen" var tänkt att vara en temporär kampanj och upplevdes de första månaderna som en stor framgång. KF:s affärer ökade kraftigt sin omsättning och hushållen gjorde besparingar på KF:s bekostnad. När KF senare tvingades häva prisbromsen och höja priserna pga stigande inflation och högre omkostnader beslutade riksdagen att 1970 att införa ett allmänt prisstopp. KF tvingades då förlänga prisbromsen med följden att varje såld vara kom att representera en förlust. Många av landets främsta Art Directors, konstnärer och illustratörer var knutna till Svea, antingen som fasta medarbetare eller som kontrakterade. Här kan nämnas Knut Krantz, Harry Bernmark, Björn Pettersson, Paul Persson, Putti Westerdahl, Gunnar Orrby m.fl. Svea samarbetade med många av KFs avdelningar bl.a. Provköket och gjorde layout på broschyrer med recept mm. Ett känt exempel är serien Råd & Recept (1961-1992) Quo Vadis Xpress uppgav den 17 mars 1994 att Svea Reklam såldes den gångna veckan. Ny Vd blev Mats Lundquist som tillsammans med Jan Åström tar över lokal och organisation. De nya ägarna behöll namnet och införde ett vinstfördelningssystem för de anställda. KF-ägda Gomanprodukter valde att engagera det nya "Svea" för att förnya sin profil. /MHA Några år senare gick företaget i konkurs och upphörde. KF Bibliotek köpte 1998 annonsbyråns historiska arkiv av konkursförvaltaren, en samling som omfattar bl.a. drygt 2.500 olika affischmotiv, unikt annonsmaterial mm. [Källa: Coops webbplats, https://www.coop.se/Globala-sidor/OmKF/Kooperativ-samverkan/Var-historia1/Tidslinjen/1870-19002/1897/Annons--och-reklambyran-Svea/]


Relaterade objekt (89)